Omzet foodsector vooral gedrukt door speciaalzaken
In de foodsector was de omzet in het vierde kwartaal van 2019 1,3 procent hoger. In volume was er nauwelijks verschil met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzet van foodspeciaalzaken zoals slagerijen, groentezaken, kaaswinkels en slijterijen bleef nagenoeg gelijk. Het volume kromp wel met 1,7 procent. Supermarkten daarentegen zagen én de omzet (1,6 procent) én het volume (0,2 procent) groeien in het vierde kwartaal.
Sterke omzetgroei woongerelateerde branches
In de non-foodsector werd in het vierde kwartaal van 2019 3,6 procent meer omgezet dan in dezelfde periode in 2018. Dit is de op één na sterkste toename sinds het derde kwartaal van 2007. Alleen in het derde kwartaal van 2017 was het percentage hoger (5,1). De toonaangevende branches in 2019 zijn de meubelwinkels en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren. In het vierde kwartaal zetten deze branches ruim 6 procent meer om. Ook de drogisterijen (4,0 procent), de winkels in consumentenelektronica en witgoed (2,1 procent) en de kledingwinkels (1,5 procent) hadden een hogere omzet in het vierde kwartaal. Winkels in schoenen en lederwaren (-1,1 procent) en winkels in recreatieartikelen (-4,5 procent) zetten minder om.