Detailhandel zet bijna 3 procent meer om in november

Bron: Astrid Hendrickx
De detailhandel heeft in november 2,6 procent meer omgezet dan in november 2018, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 1,4 procent hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online 6,5 procent meer omgezet.












De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in november. Op sommige dagen van de
week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 3,3
procen
t hoger dan in november 2018.

















Omzet non-foodwinkels 1,5 procent hoger

De omzet van de winkels in non-food was in november 1,5 procent hoger dan een jaar eerder. Het volume (de voor
prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) groeide met 0,7 procent.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, de winkels in meubels en woninginrichting en de drogisterijen
realiseerden in november een omzetstijging. De omzet van de kledingwinkels, de winkels in schoenen en lederwaren,
de winkels in consumentenelektronica en witgoed en de winkels in recreatie-artikelen lag lager dan een jaar eerder.

Ook winkels in voedingsmiddelen zetten 1,5 procent meer om 

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in november 1,5 procent meer omgezet dan in november 2018. Het
verkoopvolume bleef nagenoeg gelijk. De omzetstijging van de supermarkten (1,6 procent) was groter dan die van de
speciaalzaken (0,4 procent).

















Online omzet 6,5 procent hoger

De online omzet was in november 6,5 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 7,0
procen
t meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan
de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 5,9 procent.

De omzet detailhandel is de opbrengst uit verkoop van goederen en diensten aan derden, exclusief btw. De cijfers in dit bericht
zijn voorlopig en kunnen worden bijgesteld.